Wie is nou de meest populaire bebaarde cadeautjesbrenger in Nederland? Is het onze eigen Sint of toch zijn Amerikaanse ‘broer’ Santa? De Nationale Tijdschriftenbon onderzocht het. En wat blijkt? Santa wint van de Sint! Op negen van 14 onderscheidende elementen tussen de twee gulle gevers scoort Santa (volgens de 535 ondervraagde Nederlanders) hoger dan Sint!
Liever mooi cadeau dan geknutselde surprise
De twee gulle, bebaarde, in het rood geklede mannen mogen op elkaar lijken in vele opzichten, toch heeft Nederland een overtuigende voorkeur. Kerstmis verslaat het Sinterklaasfeest in populariteit met 35%. Nederlanders maken liever iets moois van hun kerstcadeau dan geknutsel aan een surprise (41% / 24%). Kerstkransjes verslaan pepernoten met 11% verschil. Persoonlijke surprises verliezen het van cadeaus onder een versierde boom (28% /50%). Bovendien zeggen we liever iets aardigs met een kerstkaart dan met een grap in een plagerig gedicht (47% / 30%). Toch is Sinterklaas niet kansloos. Zijn Pieten zijn populairder dan de elfjes van de Kerstman en de trouwe Amerigo (ook al is ie dit jaar met pensioen gegaan) is favoriet boven Rudolph.
Kleintjes bepalen feestmoment
In ruim een kwart van de families wordt het vieren van Kerst of Sinterklaas bepaald door de aanwezigheid van kleine kinderen. In een op de vijf gevallen verschilt binnen het gezin de voorkeur voor het vieren van Kerstmis of Sinterklaas. Zelfs 10% voert jaarlijks de discussie over dit verschil in voorkeur. 13% berust zich in de gezinsvoorkeur, zij hebben geen inspraak in de keuze voor het feestmoment. Hoewel het samenzijn voorop staat (69%), vindt de helft van Nederland cadeaus de echte sfeermakers van de feestdagen.
Cadeaus maken het feest!
Het geven van een cadeau is pas echt geslaagd wanneer de ontvanger blij is. Het verrassingseffect is het grootst met een cadeau dat én persoonlijk is én past bij de ontvanger, vindt 91%. En gaat het om cadeaus ontvangen, dan krijgt een kwart liever meerdere cadeaus dan één cadeau. Van een cadeautje bij een cadeau wordt de helft extra blij. “Wie wordt nou niet blij van een extra cadeau! Zeker als je het meteen kunt gebruiken, blijkt ook uit het onderzoek.
De cadeauverpakking is een belangrijk onderdeel blijkt uit dit onderzoek. De verpakking laat zien of iets met zorg en aandacht wordt gegeven (75%). Voor de helft is de verpakking zelfs een cadeau op zich. Wanneer een cadeau niet verzorgd is ingepakt, is dat een telleurstelling voor bijna een op de vier. Lees vooral dit leuke artikel van Isabelle met creatieve inpaktips!