Het blijkt dat Nederlanders steeds beter worden in het shoppen van gepaste cadeaus, blijkt uit onderzoek van PanelWizard (uitgevoerd in opdracht van de Nationale Tijdschriftenbon). Waar in 2010 nog 77% van de Nederlanders ervoer dat de Sint of Kerstman wel eens de plank misslaat met zijn cadeau, is dat nu ‘slechts’ bij 54,5% de ervaring.
En gaf 3 jaar geleden nog 11% aan jaarlijks missers te ontvangen, nu krijgt niet meer dan 4,6% ieder jaar met één of meerdere cadeaus iets dat niet naar de zin is. 1 op de 3 Nederlanders heeft mazzel met zijn/haar dierbaren: 29,1% heeft nog nooit een ongewenst cadeau gekregen tijdens de feestdagen.
Welke cadeaus willen we graag hebben?
Wat vinden we nou eigenlijk belangrijk als het gaat om de kerstcadeaus die we krijgen? Uit het onderzoek blijkt dat kerstcadeaus vooral persoonlijk moeten zijn (passend bij karakter, interesses en/of hobby’s) (60,3%). Tegelijkertijd heeft 49,2% graag dat het praktisch is, iets waar ze echt iets aan hebben. Ook vinden veel Nederlanders het belangrijk dat diegene die het cadeau geeft er (veel) moeite voor heeft gedaan (31,2%). 1 op de 9 Nederlanders (13,2%) vindt het tevens belangrijk dat hij/zij niet voor gek wordt gezet met het cadeau. Wellicht om die reden zou 1 op de 5 Nederlanders (19,5%) het liefst zijn/haar eigen cadeaus uitzoeken. 1 op de 10 (11,2%) krijgt het liefst een cadeau waaraan ze zelf invulling kunnen geven, zoals een cadeaubon of geld.
Top 5 geslaagde cadeaus:
- Een cadeau dat persoonlijk is (passend bij mijn karakter, interesses en/of hobby’s) (60,3%)
- Een praktisch cadeau (bruikbaar, waar ik echt iets aan heb) (49,2%)
- Een cadeau waar de gever (veel) moeite voor heeft gedaan (31,2%)
- Een origineel cadeau (iets wat niet iedereen krijgt) (30,6%)
- Een cadeau dat ik nog niet heb (26,6%)
Cadeaus: de grootste missers en afknappers
Missers zijn er in allerlei soorten en maten. Interesse in de ontvanger blijkt belangrijk: het cadeau moet bij de smaak en interesses passen (46,2%) en naar de eigen smaak zijn in plaats van die van de gever (30,6%). Een lollig cadeautje dat de draak steekt met de ontvanger wordt niet door iedereen gewaardeerd: 26,2% vindt dit een grote afknapper. Verder lijkt de recessie ook in de cadeauwensen van Nederlanders door te sijpelen: opvallend genoeg is een (te) duur cadeau (14,3%) een grotere afknapper dan een (te) goedkoop cadeau (3,4%). 18,1% van de Nederlanders is coulant: er zijn voor hen geen afknappers bij het ontvangen van een cadeau.
Top 5 cadeau-afknappers:
- Een cadeau dat duidelijk niet bij mijn smaak en interesses past (46,2%)
- Een cadeau naar de smaak van de gever en niet naar mijn smaak (30,6%)
- Een cadeau waarmee ik voor gek word gezet (26,2%)
- Een cadeau waarvoor de gever duidelijk geen moeite heeft gedaan (24,7%)
- Een cadeau krijgen dat ik al heb (19,7%)
Wat te doen met een cadeau dat je echt niet wilde?
44,6% komt er niet voor uit dat een cadeau niet gewenst is. In 35,3% van de gevallen geldt de uitdrukking ‘een gegeven paard kijk je niet in de bek’: men houdt het cadeau en gebruikt het, ondanks de misser. 17,7% van de cadeaus belandt in de kast om te eindigen onder een stoflaag. 18,1% is niet van plan de kast te vullen met ongepaste cadeaus en geeft het cadeau op een ander moment aan iemand anders.
59,2% komt er eerlijk voor uit als een cadeau niet naar de zin of smaak is. 16,8% omdat eerlijkheid nou eenmaal voor alles gaat, 15,4% omdat het zonde is van het cadeau/het geld als er niets van wordt gezegd en bij 10,7% spreekt het gezicht toch al boekdelen. Bij 7,7% is het thuis gebruikelijk om eerlijk te zijn over ongewenste cadeaus, en 4,3% is eerlijk zodat de gever ervan leert voor volgend jaar. 12,3% vraagt eerlijk om de bon en ruilt het en 3,7% verkoopt het cadeau stiekem.
Voorbereid en goedgemutst de winkels in
Nederlanders blijken het doen van inkopen voor de feestdagen plezierig te vinden, zolang dit vlug en volgens plan verloopt. 68,4% vindt het kopen van cadeaus een ontspannende en ontzettend leuke taak, tegenover 31,6% die het als stressvolle taak beschouwen waar zij erg tegenop zien. 61,2% doet de inkopen altijd ruim van tevoren, waar 38,8% altijd tot het laatste moment wacht. De meeste ondervraagden (56,1%) maakt in de winkel snel keuzes, maar 43,9% staat twijfelend in de winkels. 67,2% gaat goed voorbereid de deur uit en weet precies wat er gekocht gaat worden. 32,8% heeft geen boodschappenlijstje opgesteld en bedenkt in de winkel pas wat zij zullen kopen.
Online kerstshoppen niet populair
Ondanks het gemak van online shoppen, koopt 75,8% de cadeaus voor de feestdagen graag in de winkel. Er wordt meer geld uitgegeven aan cadeaus voor kerst (45,4%) dan voor sinterklaas (37,7%). Hierbij is te zien dat vrouwen georganiseerder shoppen: zij kopen vaker hun cadeaus ruim van te voren in dan mannen (68,3%/53,3%). Ook is hierin een trend wat betreft leeftijd te ontdekken: hoe ouder de shopper, hoe vaker de inkopen ruim van te voren worden gedaan. Daarentegen zijn de vrouwen veelal grotere twijfelaars: mannen maken vaker snel een keuze in de winkel (63,8%/49,1%).
Infographic: 5 tips voor het geven van het kerstcadeau
Deze informatieve en grappige infographic is gemaakt door Pluimen, de cadeaubon waarmee je een leuke belevenis geeft. Je kunt er een winnen door mee te doen met de kerstboomverkiezing (je hoeft alleen een foto van je boom in te sturen!). Uit het onderzoek hierboven blijkt dat het belangrijk is voor de ontvanger dat je moeite doet voor het cadeau, onder andere inpakken speelt daarbij natuurlijk een grote rol! Check ook dit artikel voor leuke inpakideetjes. Voor de andere tips, check de infographic.
Bron foto boven dit artikel: Fotolia