Nederlandse huishoudens besteden dit jaar gemiddeld 442,65 euro aan kerstinkopen. Dat is 0,8 procent meer dan in 2009. Nederlanders blijken verreweg het zuinigst in vergelijking met andere Europeanen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van het Britse marktonderzoekbureau Centre for Retail Research naar de kerstuitgaven in negen EU-landen. Een gemiddeld huishouden in het Verenigd Koninkrijk besteedt dit jaar 756,44 euro aan Kerst. De Britten zijn daarmee koploper. Na Nederland zijn de Fransen het zuinigst, met een gemiddelde besteding van 511,87 euro.
Sinterklaas
In hoeverre het Sinterklaasfeest in Nederland de verschillen goedmaakt, is niet onderzocht. Er is een periode van zes weken onderzocht vanaf half november tot eind december. Iets meer dan de helft van de Nederlandse kerstbestedingen – 53 procent of 237 euro – gaat naar cadeaus. Aan eten en drinken wordt 145 euro, aan reizen 36 euro en aan kerstversiering 25 euro besteed.
Speelgoed
Van de bestedingen aan cadeaus gaat veertig procent op aan kleding en schoeisel, 24 procent aan speelgoed, twintig procent aan elektronica en andere gadgets en vijftien procent aan cosmetica.